16 november t/m 6 december 2005: Bangkok – Georgetown (Maleisië)

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Bij deze willen we onze excuses aanbieden aan alle mensen die we jaloers hebben gemaakt met verhalen over ons bezoek aan tropische eilanden, azuurblauwe kristalheldere zeeën, gekleurde vissen, koraal, duikcursussen, bruin worden, zon en dat soort dingen meer. Al deze zaken zijn niet te krijgen in Thailand. Althans, wij hebben de pech gehad deze niet aan te treffen in de tijd dat wij in Thailand hebben doorgebracht. Wij hebben 28 dagen doorgebracht in Thailand, waarvan alleen de allereerste dag er een zonder regen is geweest.. De rest van de dagen waren nat tot extreem nat! We zijn zelfs wit geworden in dit zogenaamde tropische land! We hebben welgeteld nul foto;s gemaakt de laatste drie weken! De nieuwste foto’s zullen straks dus van Maleisië zijn!

Bangkok – Ko Tao – Ko Phangan
Bangkok is voor ons een stad geweest om allemaal dingen te regelen, zoals nieuwe kleren kopen, tandarts bezoek, kapper, onderhoud en dat soort dingen meer. We hebben eigenlijk helemaal niet zo veel van de stad gezien, ook omdat we het op een gegeven moment gewoon helemaal zat waren daar! Veel te veel vervuiling en te veel blanken die overal rondlopen! We zijn op reis nog geen dag ziek geweest, maar in Bangkok hadden we lichte griep toen we besloten per direct te vertrekken! Na onze jungle ervaring en onze maanden op reis, hadden we nu echt zin in het tropische leven op de beroemde eilanden! Bruin worden, duiken, op het strand liggen en feesten! Op naar het eiland Ko Tao aan de Thaise Oostkust (Golf van Thailand), wat de beste plek schijnt te zijn voor duiken: kristalhelder water, veel koraal en de goedkoopste duikcursussen!

Ko Tao bereikten we door met de bus van Bangkok naar de stad Chumphon te reizen. Bij toeval hadden we hiermee ons meest luxueuze vervoer tot nu toe! Een bijzonder riante bus, waarbij zelfs ontbijt en lunch waren inbegrepen! Enige nadeel: de chauffeurs zijn van mening dat de passagiers in bevroren toestand moeten worden vervoerd! Vanaf Chumphon namen we de nachtboot naar Ko Tao, dat 60 km uit de kust ligt! De nachtboot was niet meer dan een kleine vrachtboot, met een ruimte waar alle passagiers naast elkaar konden liggen.. De zee was zwaar: heftige deining, golfslag en noodweer! Bijna iedereen had het moeilijk en iedereen had mogen overgeven, behalve de dikke oude westerling die enkel in z’n onderbroek, met ‘zijn’ hoertje naast Jeroen lag. Zijn hand lag al plekken die bijzonder vriendschappelijk zijn te noemen, maar het ergste was het geluid dat hij produceerde toen zijn dikke lijf in anti-peristaltische mode ging!

Nou ja. Grootste probleem was dat Ko Tao echt extreem tegenviel! We kwamen aan in de regen, er was geen strand, het zicht in het water was bijna nul, vanwege het slechte weer en het eiland werd bewoond door testosteron rijke duikinstructeurs die zich zelf te tof vinden, maar eigenlijk een bijzonder zielig bestaan leiden, want er is op het eiland echt geen ene flikker te doen, op spelen in het water na. Daarnaast is televisie kijken duidelijk tot kunst verheven, want iedereen zit de hele dag films en voetbal te kijken!

Omdat er vanwege het slechte weer toch niet naar tevredenheid gedoken kon worden, besloten we om een dag later naar een eiland verderop te gaan: Ko Phangan. Dit eiland is het feesteiland bij uitstek, maar tevens zouden ze hier de meest fantastische stranden moeten hebben! De reis er naar toe was zwaar voor Floor, want de zeeziekte was zeer aanwezig. Ze was er niet eens het slechtste aan toe, want het leek er op dat het record ‘overgeven op een boot’ op het programma stond. Het Thaise bootpersoneel lachte zich helemaal kapot: farang, pukie pukie!; ze strooiden de kotszakjes als pepernoten in het rond! Na ook deze zware zee te hebben overleefd, kwamen we aan op het eiland!! De zon scheen zelfs!! Wij besloten om naar het partycentrum te gaan: Haad Rin! Wij hadden na 6 maanden reizen wel weer eens zin in een feestje!

Er gebeurde hier echter helemaal niets! Dit ook weer vanwege het slechte weer en het ontbreken van strand! We vonden het eigenlijk helemaal niet zo leuk om tussen luidruchtige Engelse toeristen op een plek te zitten, waar verder toch niets gebeurden. We besloten daarom om naar een rustige baai te verhuizen in het noorden van het eiland. Daar werd ons echter met niet zo veel woorden aangeraden om naar elders te gaan, vanwege het slechte weer.. Omdat we nog steeds positief over het weer – het wordt vast beter en we hadden niet voor niets een snorkel gekocht – gingen we naar een plek op het noordwesten van het eiland: OK Bungalows! Daar hebben we het, gezien de situatie bijzonder OK gehad. (Big) MAMA zwaaide er de scepter en je werd verplicht je thuis te voelen. Een eigen bungalow op het strand in een baai, die over een aantal dagen wel mooi zal gaan worden!

Helaas.. De problemen begonnen toen pas echt.. Het is begonnen met regenen en de zon heeft zich de tien dagen dat we daar hebben gezeten, niet meer laten zien! Het was een noodweer, zoals je je dat niet kunt voorstellen. Twee periodes van 48 uur van constante apocalyptische regenval, opgevrolijkt door donder en bliksem die overal om ons heen insloeg! Het weinige strand dat we al hadden werd volledig weggeslagen en de zee veranderde in een bruine vloeibare massa! We konden ook nergens anders heen, want overal in Thailand was het slecht en we bleven hoop houden! Het is de laatste 40 jaar nog nooit zo’n slecht weer geweest in Thailand. Overal overstromingen, bungalows die het water inspoelden, mensen die vast zaten op de eilanden, boten die niet meer gingen, afgesloten wegen en ga maar door. Wij zaten relatief goed! Het was vochtig en nat, maar dit weerhield ons er niet van om drie feestjes te hebben!

We organiseerden onze eigen ‘Monsoon Party’, op de avond van een feest waar we eigenlijk naar toe wilden, maar niet doorging vanwege de regen! We hebben een enorm fik gestookt met al het hout en afval dat aan was gespoeld op het strand (waar benzine al niet goed voor is). We hebben in de regen gedanst op het strand, tijdens de ‘Dark Moon Party’, waarbij we knetter dronken zijn geworden, omdat we het helemaal gehad hadden met de regen!

Ko Phangan – Georgetown (Maleisië)
Omdat ons visum voor Thailand afliep, zijn we op 3 december vertrokken van Ko Phangan, na teleurgesteld te zijn geraakt over het weer! Van de 28 dagen die we in Thailand hebben doorgebracht, is er maar een zonder regen geweest. De laatste twee weken hebben we de zon maar twee keer gezien. We hebben helaas niet kunnen genieten van de schijnbaar mooie tropische eilanden van Thailand! We hopen in Maleisië beter weer te hebben en een herkansing te krijgen voor een goede tropische strand ervaring! De eerste indruk is in ieder geval goed: het avontuur is weer begonnen en we hebben nu al twee dagen zonder regen en blauwe luchten! Het verhaal hierover volgt later!

Ons beeld van Thailand
Wij zijn zeer teleurgesteld geraakt tijdens onze laatste drie weken in Thailand. Voor het grootste deel heeft dit zeker te maken gehad met het weer! Thailand is een goedweer bestemming! Geen goed weer, dan geen Thailand! Voor ons speelden echter nog een aantal andere dingen mee: gebrek aan avontuur! We weten wel dat we niet de meest avontuurlijke route hebben uitgezocht, maar we zien wel dat alles hier te makkelijk is! Je kunt hier bijna niet avontuurlijk reizen, omdat alles hier over georganiseerd is! Daarnaast vinden wij Thailand veel te toeristisch! Overal lopen blanken rond, van een te grote verscheidenheid om (gewenst) contact te maken! Er valt ook niet veel te leren op deze manier. Na 6 maanden in niet echt toeristische gebieden te zijn geweest, was Thailand daarom een schok! Aan de andere kant was het ook wel goed om 10 dagen helemaal niets te moeten en kunnen doen. We waren precies 6 maanden (toch wel intensief) onderweg (27 mei – 27 november) en het was misschien wel tijd voor een rustpauze!! Nu zijn we in Maleisië en we zitten weer vol met nieuwe energie en plannen!

En verder
We zijn nu in Maleisië! We vinden het hier reuze interessant omdat het echt weer anders is (ontwikkeld en rijk, moslim en multicultureel). We gaan straks de bergen en de jungle weer in, waarna we naar de hoofdstad afzakken – Kuala Lumpur. Daarna waarschijnlijk een tropisch eiland aan de westkust. De oostkust vermijden we omdat daar de moesson is begonnen. We willen in Singapore zijn om daar Oud & Nieuw te vieren, waarna we waarschijnlijk doorgaan naar Maleisies Borneo! Of we nog naar Indonesië gaan is de vraag, omdat we onlangs minder positieve berichten te horen kregen! We moeten uitzoeken of Indonesië momenteel inderdaad een te vermijden land is! Er is dus een kans dat we van Maleisië of Singapore naar Australië vliegen! We hebben in Maleisië de tijd, want we hebben een drie maanden visum!

Jullie allemaal goede winter gewenst. Het is hier wel raar om kerstbomen te zien, terwijl het buiten 35 graden is!