Slowakije 2010

Slowakije | Door een bergachtig land

Nadat we een erg grijs, nat en koud weekend hadden doorgebracht in het gezellige appartement van Rasti en Ivana in Bratislava, was het weer tijd om verder te gaan. Kamperen...

2.15 – Slowakije | Etappe 10: Snina – Perechyn (52 km)

Zoals bijna elke ochtend zijn we om 7.00 uur wakker en maken we ons klaar voor weer een nieuwe fietsdag. Vandaag een bijzondere, want het is de bedoeling dat we...

2.14 – Slowakije | Etappe 9: Vodna Velka Domasa – Snina (63 km)

Stipt om 8.00 uur staat de pensionhouder klaar om de boel af te sluiten. Wij zijn alleen nog niet zo ver. Hij heeft haast want hij moet naar school waar...

2.13 – Slowakije | Etappe 8: Bardejov – Vodna Velka Domasa (75 km)

Met lichte weemoed nemen we afscheid van het muffe hotel met het oogverblindende blauwe restaurant. Een prima plek om een dagje uit te zieken, maar langer dan dat moeten we...

2.12 – Slowakije | Rustdag: Bardejov

De nacht in Bardejov is niet relaxed te noemen. Bijna uitgedroogd en uitgeput door de continue lekkage en wause dromen, is een gedwongen rustdag onvermijdelijk. Het is de allereerste dag...

2.11 – Slowakije | Etappe 7: Mnisek nad Popraddm – Bardejov (79 km)

We hebben geen klachten over het Slowaakse ontbijt.  Ook hier wordt ons 's ochtends weer eens een voortreffelijk ontbijt voorgeschoteld: gebakken eieren, vers brood, vruchtensap, koffie en thee. Genoeg power...

2.10 – Slowakije | Etappe 6: Cerveny Klastor – Mnisek nad Popraddm (46 km)

Thuis in de tent breekt die nacht de regenhel los. En paar enorme onweersbuien, met roffelende donders en krakende flitsen en hoosbuien geselen onze tent. Het regent zo hard dat...

2.09 – Slowakije | Etappe 5: Tatranska Lomnica – Cerveny Klastor (63 km)

We worden wakker onder een stralend blauwe hemel. Wat is het fijn om weer eens aangenaam warme zonnestralen te voelen. Het is al bijna juni en het is voor het...

2.08 – Slowakije | Etappe 4: Liptovska Mara – Tatranska Lomnica (76 km)

Net als iedere ochtend worden we nu ook weer om 7.30 uur wakker. Ook al hadden we bij nader inzien best kunnen kamperen, overnachten in Slowaakse pensions is geen straf....

2.07 – Slowakije | Etappe 3: Vodna Nadrz Orava – Liptovska Mara (63 km)

Helaas, het regent. Gelukkig zitten we in een fijn pension met een lieve gastvrouw. We krijgen een uitgebreid ontbijt voorgeschoteld van gebakken eieren en zoete broodjes. Een hele kan koffie...

2.06 – Slowakije | Etappe 2: Terchova – Vodna Nadrz Orava (75 km)

De hele nacht horen we het water onder ons raam doorrazen. Je zag alleen niets, want het is buiten pikzwart. We zijn de enige gasten in het pension (nog steeds...

2.05 – Slowakije | Etappe 1: Zilina – Terchova (27 km)

Het is de vierde keer in mijn leven dat ik in Žilina ben. Het is voor het eerst dat ik deze stad op de fiets en in de regen verlaat....

2.04 – Slowakije | Bratislava – Žilina

Ondanks dat het nog steeds niet is opgehouden met regenen gaan we vandaag weer verder. Volgens de Slowaken is dit weer niet normaal voor de tijd van het jaar. Zonnig...

2.03 – Slowakije | Bratislava

Het heeft de gehele nacht hard doorgeregend. De wind blies met volle kracht door de straten van Bratislava en tegen het flatgebouw. De ochtend is grauw en nat. De lucht...

2.02 – Slowakije | Bratislava

Ik word wakker in het bed, waarvan ik me niet kan herinneren dat ik er in ben gaan liggen. Een enorme kater wordt verwacht, maar deze is wonderbaarlijk genoeg niet...

2.01 – Slowakije | Trencin – Bratislava

Het heeft de hele nacht geregend van het type hard en veel. We zijn voor zevenen wakker als het even is gestopt met regenen. Dit moment gebruiken we om de...