Het moment dat we uit de tent stappen begint het te regenen. De lucht beloofd niet veel goeds. Het plan om vandaag te gaan fietsen laten we voor wat het is. In plaats daarvan stappen we in de auto en rijden naar Uherský Brod. Daar parkeren we de auto buiten het centrum (gratis). Het grote verschil tussen Tsjechië en Slowakije, is dat de dorpen en stadjes in Tsjechië er allemaal een stuk beter netter en beter onderhouden uit zien. We wegen zijn van goede kwaliteit en de plantsoenen netjes onderhouden. Overduidelijk heeft Tsjechië een steeds grotere (economische) voorsprong op Slowakije. Uherský Brod is een typisch Tsjechisch stadje: klein, aantrekkelijk en met een mooie kerk in het centrum.
Met veel interesse bekijken we de aanbiedingen in de etalage van een makelaarskantoor. Wat betaal je hier voor een stuk bouwgrond? Met Rasti heb ik een stuk grond van 12 hectare gevonden voor € 20.000,- in het zuiden van Slowakije, met daarop twee huizen. Het ene huis was gebouwd in 1996 en het andere huis was al 90 jaar niet meer bewoond. Het terrein is verwaarloosd. Maar het beukenbos op het perceel heeft een kapvergunning. Een ideale kans om iets in Slowakije te beginnen. De grote vraag is natuurlijk of dat wel willen. Is Slowakije wel het land waar we willen en kunnen wonen? In Tsjechië lijkt het allemaal wel wat duurder te zijn. In deze streek kun je percelen van 3 hectare kopen voor minimaal € 10.000,- Wat duidelijk wordt is dat het zowel in Tsjechië als in Slowakije aanmerkelijk goedkoper is dan in Nederland. In deze landen kun je wat starten met je eigen spaargeld, waardoor de risico’s klein blijven. Het ergst wat er dan gebeuren is dat je al je spaargeld kwijt bent. Maar dan beleef je wel weer een mooi avontuur.
We rijden door naar het wat grotere Uherské Hradiště. Maar verrek, hier zijn we ook al eerder geweest. Twee jaar geleden, tijdens onze fietstocht naar Odessa, hebben we hier al eens op de camping gestaan en de stad verkent. Het is wel geinig om er weer doorheen te lopen. Er worden wegwerkzaamheden uitgevoerd, waarbij 20 werkers worden ingezet om een klein kruispunt te upgraden. Acht mannen graven een gat. Beter gezegd: 1 hanteert de pikhouweel, de ander de schop. De overige 6 mannen kijken toe hoe de anderen het rustig aan doen. De Nederlandse efficiency is erg ver weg.
Omdat het nog steeds droog is, rijden we terug naar de camping om nog wat te kunnen fietsen. Het zijn nou niet bepaald de beste fietsen ter wereld en de berg op is echt vreselijk vermoeiend. Thuis hebben we zulke mooie en goede fietsen staan, waarom hebben we die nou niet meegenomen? Echt blij worden we dus niet van deze poging tot een fietstocht en we houden het dan ook snel voor gezien. Nog een biertje en een zak chips op een terras voor een café in Pitin en dan terug naar de camping. Daar staat kip op het menu. Inclusief pivo bedraagt de rekening 536 Kronen (€ 21). Echt lekker is het niet, maar wel gezellig.