1.11 – Tsjechië | Etappe 8: Jesov – Uhersky Hradiste (38 km)

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

We worden wakker gemaakt door een fazant die het fijn vindt om vlak naast de tent te schreeuwen. De zwaluwen tjilpen en kraken alsof er een radioactieve wolk is vrijgekomen. In Jesov kraait een haan om te meden dat er een nieuwe dag is aangebroken. Alsof niemand dat nog doorhad. De lucht is blauw en het zonnetje staat vrolijk te schijnen. Daar worden wij ook wel vrolijk van. We pakken onze spullen weer bij elkaar en stappen op de fiets voor de volgende etappe. We hebben een flinke klim door het beukenbos van Nationaal Park Chirby. Dit stuk heb ik gisteren ook al gefietst, maar ik vind te mooi om het Floor niet te laten zien. In het bos horen we alleen de vogels en het suizen van onze banden over het asfalt. ‘What goes up, must go down’, dus als we boven zijn aangekomen, volgt een lange afdaling door een dicht bebost dal, waar het heerlijk geurt. Buiten het bos is het iedere keer weer een verrassing wast we tegenkomen. Rond sommige dorpen zien we de mensen het land met de hand bewerken, omdat zware machines waarschijnlijk toch niets uithalen op de steile hellingen. Dan komen we weer door een kleine stad met een grote kerk en een kloostercomplex. Over een vrijgelegen fietspad rijden we naar Stare Mesto en het aan de overkant van de rivier gelegen Uherske Hradiste. Daar valt het Floor op dat het onder deze stralend blauwe hemel wel erg goed toeven is op het terras. Ik wil liever doorfietsen, want ik vind het lekker om onderweg te zijn. Floor vindt het leuker om op een bestemming te zijn aangekomen.

We fietsen naar een camping dicht bij de stad. Ze zijn nog druk bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. Het gras moet nog worden gemaaid en de douches zijn nog in gebruik als opslagplaats. We mogen van de eigenaar kosteloos onze tent opzetten. Erg fijn, want hij had ons net zo goed kunnen wegsturen. Als de tent staat en de tien rode tassen een onderkomen hebben gevonden in de voortent, fietsen we door de velden terug naar Uhersky Hradiste. Daar lopen we een paar rondjes door het oude centrum, waardoor we er achter komen dat de stad veel kleiner is dan dat we in eerste instantie hadden gedacht. De Vietnamezen hebben de kledingmarkt in handen en bieden overal dezelfde vormloze en fantasieloze textiel rommel aan. Als we dat hebben ontdekt drinken we een Pivo hier en dan weer daar. Wat later gaan we over op het vullen van onze maag. Het is niet altijd aan te bevelen om van de kaart te kiezen wat je niet kunt lezen, want een bord met 20 kippenvleugels is een grote tegenvaller als dat de specialiteit van het huis blijkt te zijn. Voor het ontbijt van morgenochtend fietsen we langs de 24 uur per dag geopende TESCO. Als Nederland een 24-uurs economie heeft, dan spreken ze Vlaams in Tsjechië.