5.31 – Australië | Indee Station – Port Hedland (77 km)

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

5.31 – Australië | Indee Station – Port Hedland (77 km)

ReizenReizen

Omdat we door onze voedselvoorraad heen zijn, gaan we weer op pad. Het is tijd om naar Port Hedland te gaan dat 77 km verderop ligt. Iets ten zuiden van Port Hedland komen de twee belangrijkste wegen van West Australië samen (The Great Northern Highway en Highway 1), om als Highway 1 de circel rond Australië te voltooien. Vanaf hier is het dus ïdruk” op de weg. Het verkeer bestaat voornamelijk uit caravans met hun bejaarde lading en grote vrachtwagens, oftewel de roadtrains met drie of vier bakken. Port Hedland heeft niet de ambitie meer te zijn dan een rood uitgeslagen industriestad. Voor de bezoeker zijn er een aantal dingen te doen: de grootste schepen en de langste treinen ter wereld kunnen hier van dichtbij worden bekeken.

Verder kun je in Port Hedland naar de winkel om de voedselvoorraad weer aan te vullen voor de volgende etappe. Op de camping heb je dan de mogelijkheid om alles weer te organiseren en schoon te maken. De volgende dag kun je dan snel weer weg. In Port Hedland wonen twee soorten mensen. De eerste soort is hier om geld te verdienen. Heel veel geld te verdienen. Het is geen uitzondering dat je $ 4.000 per week met een baan als schoonmaker of metselaar verdient. De andere soort heeft Port Hedland uitgekozen om hier het leven als alcoholist te leven. Tot deze laatste categorie behoren de Aboriginals.

Wij rijden eerst naar de havenfaciliteiten vond port Hedland. Deze zijn het eigendom van BHP Billiton. Hier worden gigantische schepen met een lengte tot 320 meter en een laadvermogen tot 220.000 ton volgeladen met ijzererts uit de Pilbara. Met vier tegelijk worden de schepen volgeladen. Getrokken en geduwd door vier sleepboten, varen deze monsters van schepen op enkele meters langs ons heen. Wat in Rotterdam nooit lukt, krijg je in Port Hedland wel voor elkaar. We rijden langs de Holden garage, waar we de stuurbekrachtigingvloeistof laten bijvullen. Hier hoeven we niet voor te betalen. Ons wordt verteld dat de bandenspanning met 30 psi echt te laag is. Dit moet 34 zijn.

Verder blijkt dat de vreemde slijtage aan de rechter voorband door een fabricage fout komt. Het is binnenkort tijd voor nieuwe banden. Na dit intermezzo gaan we door naar de spoorbrug, waar we zicht hebben op de aan en afrijdende Road trains en de extreem witte zoutberg van Dampier Salt. Hier is Cargill bezig met de winning van miljoenen kilo”s zout, dat gewonnen wordt uit zeewater. Als dit zo makkelijk is en waarschijnlijk ook goedkoop, wat is dan het probleem met het winnen van drinkwater uit zeewater? We zijn hier echter niet naar toe gekomen om naar deze zoutberg te kijken. We staan hier op de spoorbrug om de af en aan rijdende ertstreinen uit Newman te bekijken. Het zijn de langste treinen ter wereld en we hebben het geluk zowel een lege als een volle langste zien komen.

Dan is het tijd om wat zaakjes te regelen. We rijden naar het iets zuidelijker gelegen South Hedland, waar de wat prettigere Port Hedlanders wonen. Port Hedland zelf is veel te stoffig om als niet Aboriginal te kunnen wonen. We gaan naar het winkelcentrum voor een grote hoeveelheid boodschappen. We hebben gehoord dat Broome erg duur is. Als een besparing mogelijk is, dan pakken we die natuurlijk. Met onze kortingsbon tanken we bij de BP. We hadden beter eerst na kunnen denken, want we tanken per ongeluk de duurste benzine van Port Hedland. Per liter betalen we $ 1,59. Dan gaan we naar de bibliotheek, waar we anderhalf uur kunnen internetten voor $ 2,75. Hiervoor hebben we de boel wel een beetje moeten oplichten, want eigenlijk kost het $ 2,75 per kwartier.

Het resultaat is een nieuw verslag op de site. We zijn voortvarend bezig. Ik hoef alleen nog maar naar de kapper en dan hebben we alles gedaan wat we hebben willen doen. Omdat de kapper $ 22 kost, besluit ik nog even te wachten. We staan op de goedkoopste camping in town. Een nacht kost hier $ 16. Het valt inmiddels erg op dat onze auto meer rood dan blauw is. In Port Hedland is het bewolkt en ook is het behoorlijk vochtig. Op deze camping blijven reizigers maar één nacht staan. Alleen de mensen die hier zijn om kapitalen verdienen, hebben van deze camping hun tijdelijke huis gemaakt.

Geef een reactie

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
ReizenReizen

Nieuwste verhalen

rennsteig fietsen
Duitsland

Duitsland | Bergen, bomen en buien

Tevreden zitten Bas en ik in het zonnetje op het terras van een gasthof te genieten van onze tweede weißen. Nu de zon schijnt piekeren we er niet

Lees verder »
VeloRoute SaarLorLux
Duitsland

Luxemburg | Veloroute SaarLorLux

We hebben onze tent opgezet in het hoge gras langs de Saar. De bodem is zacht en buiten is het stil. Na een lange dag fietsen vallen we

Lees verder »
fietsen mullerthal
Luxemburg

Luxemburg | Mullerthal trail

Ik heb altijd gedacht dat Luxemburg het meest saaie land ter wereld was. Een land vol bankiers, juristen en Europese ambtenaren die hun dagen vullen met saaie dingen.

Lees verder »

Geef een reactie

Dit vind je misschien ook leuk

Australie

Duizenden kilometers verder

Sinds het laatste verslag hebben we een groot aantal kilometers gemaakt. Na ons werk in de Bungle Bungles hebben we ons in Kununurra klaargemaakt voor de lange trip

Lees verder »
Australie

The Kimberley

Na al het industrieel geweld in het volledig rood bestofte Port Hedland, reden we met onze auto de 700 kilometer door de Great Sandy Dessert, waarvan we niet

Lees verder »
Australie

3 april t/m 3 mei 2006: Port Augusta – Perth

Het wordt misschien wel een beetje saai, maar hier is wederom een update uit Australië, waar we inmiddels al weer drie en een halve maand verblijven. Het laatste

Lees verder »
error: Inhoud is beschermd