4.20 – China | In een koekblik naar Songpan

4.20 – China | In een koekblik naar Songpan

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Vanaf Langmusi is het een lange reis naar Songpan. Je kunt deze reis met de bus maken voor 90 RMB per persoon, waarbij er meerdere keren van transport moet worden gewisseld. Een betere optie is het charteren van een minibus voor in totaal 700 RMB, waarbij we de kosten delen met vijf medereizigers. Als we om 8.00 uur willen vertrekken blijkt dat de bagage niet op het dak vervoerd kan worden. De al krappe minimus wordt ronduit overvol met de grote rugtassen er bij. Het weinige comfort wordt niet beter door de kapotte rugleuningen. Wat volgt is een 9 Ā½ uur durende helletocht, waarbij het landschap echter veel goedmaakt.

We rijden over een onverharde weg steeds hoger de bergen in. Het landschap is te vergelijken met de Mongoolse graslanden, met het verschil dat de bergen hier hoger en ruiger zijn. Alsof het groene, golvende Mongoolse tafelkleed bij een aantal punten omhoog is getrokken. Hamsters lopen door het gras en steken af en toe de weg over. Dikke, vette marmotten staan op hun achterste poten rechtop in de graslanden; alert op mogelijk gevaar. Het gevaar komt voor deze knaagdieren vooral van boven. Adelaars zitten op de telefoonpalen langs de weg en de gieren cirkelen hoog in de lucht. Een keer hebben we het geluk een gier vlak voor ons op te zien vliegen. Wauw, nu zien we voor het eerst hoe groot een vleugelspanwijdte van 3 meter wel niet is. Ongelooflijk dat zulke mooie vogels zo elegant kunnen zweven op de thermiek en zo smerig kunnen eten.

Op 4.000 meter zijn we aangekomen op een uitgestrekte en lege hoogvlakte. Het is duidelijk te merken dat er op deze hoogte minder zuurstof in de lucht zit. De ademhaling gaat zwaarder. Midden op de hoogvlakte is de weg geblokkeerd doordat er werkzaamheden plaatsvinden. Beter gezegd: de weg is opengebroken en de machine voor de werkzaamheden is vastgelopen. Met als gevolg dat de arbeiders er naast zitten te niksen. Dit fenomeen hebben we inmiddels wel vaker gezien. Regelmatig zijn we al groepen arbeiders tegengekomen, waarbij er een aan het werk is en de rest er maar een beetje bij staat. Misschien is dat wel iets waar we ons als echt zorgen over moeten maken. Ondanks het totale gebrek aan efficiency en productiviteit kan China vele malen goedkoper produceren dan dat wij dat kunnen. Wat gebeurt er als de Chinezen echt hun best gaan doen? Wij kunnen ons daarom veel beter richten op ‘organiseren’. Daar zijn wij weer goed in. Chinezen zijn dan wel met heel erg veel, het individu neemt geen zelfstandige beslissingen en kan niet organiseren (gechargeerd gesproken). Het actuele voorbeeld is de wegopbreking waar we nu vast staan. Het weinige verkeer vormt inmiddels een file, maar er is niemand van de wegwerkers die er aan denkt om de berg zand, die de andere rijbaan blokkeert, uit de weg te ruimen. Wij nemen daarom zelf de schop ter hand en zorgen er met z’n zevenen voor dat we verder kunnen rijden. Grote kans dat we er anders nog wel een paar uur hadden gestaan.

Volledig geradbraakt komen we aan het begin van de avond aan in Songpan. We zijn de auto nog niet uit gekreukeld of we worden overspoeld door ‘mannetjes’ die ons een kamer in een groot hotel willen aansmeren. Hier doen wij principieel niet aan mee, helemaal omdat ze beweren dat er geen andere hotels zijn. Wij geven ons geld liever uit aan de kleine zelfstandige en daar slagen we ook dit keer weer in. Voor 60 RMB hebben we een kamer in een schoon, klein en vriendelijk hotel waar we kunnen bijkomen van de helletocht in het te kleine koekblik.Ā Voor toekomstige reizigers zal het overigens een stuk eenvoudiger worden om naar Songpan te reizen. Je krijgt een economie pas goed op gang wanneer er een goede infrastructuur is. Daarom is de aanleg van nieuwe wegen Ć©Ć©n van de prioriteiten van de Chinese overheid. In dit bergachtige en aardbevingsgevoelige gebied is de aanleg daarvan niet gemakkelijk, maar de weg moet en zal er komen. Geld en mankracht hebben ze meer dan genoeg. Om de berg op z’n plaats te houden worden de steile, kale hellingen verankerd met betonnen wanden. Het landschap wordt er niet mooier van, maar dat lijkt hier niemand veel te interesseren.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een reactie

Mis nooit meer een verhaal

Vul je e-mailadres in om je te abonneren op mijn website.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Nieuwste verhalen

Indonesie

Indonesiƫ | Raja Ampat: Manta Magic

Raja Ampat is een ongerept eilandparadijs in Indonesiƫ, dat bekend staat om zijn rijke biodiversiteit en spectaculaire onderwaterwereld. Met meer dan 600 soorten harde koralen en meer dan 1.700 soorten rifvissen is de mariene diversiteit van Raja Ampat de hoogste

Lees verder Ā»

Dit vind je misschien ook leuk

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Mis nooit meer een verhaal

Vul je e-mailadres in om je te abonneren op mijn website.

error: Inhoud is beschermd