1.06 – Tsjechië | Etappe 4: Sec – Hlinsko (45 km)

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

’s Nachts is het opgehouden met regenen. De vogels gaan onverminderd door met fluiten, zich niets aantrekkend van de grauwe lucht. Het lijkt er even op dat we al voor negen uur op de fiets zouden zitten, ware het niet dat ons ontbijt wordt ingekort door een nieuwe regenbui. We gaan de tent maar weer in. Om 10.00 uur stopt het gelukkig weer met regenen. Dit hadden we niet meer verwacht, want het leek zo’n typische regenachtige Tsjechische dag te gaan worden. In plaats daarvan is het droog, waarbij de zon zich zelfs geregeld laat zien. We fietsen over een mooie route, langs het stuwmeer van Sec. Het is onverminderd klimmen en dalen, door een kleinschalig agrarisch landschap. Hier grazen de koeien, de boerderijen zijn origineel, de mensen doen hun dingen, afval wordt verbrandt, de was hangt buiten vrolijk te wapperen, de vogels fluiten de kersenbomen staan in bloei. Helaas staat er ook een harde wind, die we natuurlijk tegen hebben. Dat is bijzonder onprettig, want daardoor vormen de helling van 7-9 procent een enorme uitdaging. Bij afdalingen moet er zelfs worden bijgetrapt. In een van de vele dorpjes passeren we een duizend jaar oude linde. Geweldig dat deze bomen worden onderhouden en beschermt om voort te bestaan.

Na 30 kilometer te hebben gefietst zijn we kapot en versleten van het vele klimmen en de harde tegenwind. Voor de lunch stoppen we in Trhova Kamenice. Te midden van de arbeiders genieten we van de daghap bestaande uit aardappelen augurken en flink stuk beenham. Wij spoelen het eten weg met frisdrank. De arbeiders vinden Pivo en vodka een betere keuze. De rekening bedraagt 159 KC (€ 6,30). Opgeladen door het stevige eten stappen we weer op de fiets voor de laatste kilometers naar Hlinsko. Het is een verrassend aantrekkelijk plaatsje. Bij toeval fietsen we door de museumwijk Bethlem, bestaande uit houten huizen uit de 16e-18e eeuw. Het gras loopt tot aan de houten gevels, waardoor het er erg mooi uitziet. Met wat moeite vinden we het pension, waar we te midden van de houten gebouwen een kamer krijgen voor 700 KC (€ 27,75). Erg prettig om buiten het seizoen op pad te zijn. Accommodatie vormt geen enkel probleem en het is overal lekker rustig.

Binnen een half uur hebben we onze kamer omgevormd tot een grote uitdragerij van spullen en kleren. We stoken de kachel flink om alles te laten drogen. Onze fietsen staan in de schuur, met onze tent er uitgespreid naast. Het is best riant om af en toe niet te hoeven kamperen. We lopen een rondje door het kleine, maar interessante plaatsje. We zijn op zoek naar een plek om lekker te kunnen eten. In de kroeg, annex restaurant is op de benedenverdieping een bejaarden partij aan de gang, inclusief accordeon en dronken 60-plussers aan het bier. Geen goede plek voor ons. We zouden de gemiddelde leeftijd maximaal met een jaar naar beneden halen. Boven kan er gelukkig in een voor ons betere sfeer worden gegeten. Floor besteld de forel en ik kies een iets onbekends van de kaart, wat een spies blijkt te zijn. Het lokaal gebrouwen Rychter spoelt alles heerlijk weg. De kosten van dit avondmaal bedragen 310 KC (€ 12,30).