Frankrijk | Fietsen als een Bourgondiër

fietsen in bourgondie

Frankrijk | Fietsen als een Bourgondiër

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

De Bourgogne, ofwel de Franse regio Burgundy, manifesteert zich steeds meer als een populaire fietsbestemming. De beboste heuvels van het natuurpark de Morvan vormen het groene hart van deze regio en zijn een uitdaging voor veel recreatieve fietsers. De bergen van de Morvan zijn echter ideaal voor avontuurlijke mountainbiketochten. Naast de trajecten met een gemiddelde afstand, is er de Grande Traversée du Morvan: een tocht van 300 km die door bergen, dalen en pittoreske dorpen voert.

Maar naast deze bergachtige omgeving, biedt de Bourgogne ook een andere unieke fietservaring: het fietsen langs de oude kanalen. Deze kanalen zijn gegraven in de 18e en 19e eeuw en werden oorspronkelijk gebruikt voor de commerciële binnenvaart. Tegenwoordig zijn er honderden kilometers autovrije Voies Vertes (speciaal aangelegde fietspaden) aangelegd langs deze kanalen en zijn ook in onbruik geraakte spoorbanen omgebouwd tot gladde fietspaden.

Fietsen over de schitterende Voies Vertes. Avril-sur-Loire, France – september 2020

De kanalen zijn meer dan alleen maar aangename vlakke routes door het groene landschap van de Bourgogne. Ze zijn een leidraad door de geschiedenis en wijzen de weg langs een rijk erfgoed. Zo liggen prachtige steden als Dijon, Auxerre en Chalon-sur-Saône aan het water. Onderweg kom je talloze kastelen en forten tegen, zoals Châteauneuf, Berzé-le-Châtel, Semur-en-Auxois, Château de Cormarin of Château de Digoine, die getuigen zijn van een bloeiend verleden. De kanalen zelf bieden ook talloze opmerkelijke voorbeelden van bouwkundig vernuft uit de 18e en 19e eeuw, zoals lange tunnels, aquaducten, hefbruggen en sluizen.

Maar de Voies Vertes, de véloroutes en de speciale trajecten voor de mountainbike zijn niet alleen aangelegd rondom wijngaarden, kanalen en steden met een groot aanbod aan cultureel en historisch erfgoed. Je fietst ook door indrukwekkende natuurgebieden. Fiets bijvoorbeeld in de omgeving van de Loire, de koninklijke rivier, langs het Canal Latéral à la Loire (137 km) of volg het Canal du Centre van de Saône naar de Loire (171 km).

Fietsend langs de Loire passereren we prachtige steden. Poilly-Lez-Gien, France – september 2020

De kanalen van Bourgondië

Voor de ontwikkeling van de economie in Europa en de opbloei van de beschaving na de middeleeuwen, was de aanleg van kanalen van essentieel belang. In Frankrijk waren de meeste rivieren niet of slecht bevaarbaar en paard en wagen konden maar kleine beetjes tegelijk vervoeren. Schepen met lading uit het Middellandse Zeegebied bestemd voor Parijs en Noord-Frankrijk hadden een lange omweg te gaan via de onveilige Straat van Gibraltar.

De oplossing werd gevonden in de aanleg van kanalen, zoals de Canal du Centre in Bourgondië, de oudste van de Bourgondische kanalen. Deze kanaalverbinding tussen de rivieren de Saône en de Loire maakte het mogelijk om goederen veilig en snel te vervoeren tussen deze twee belangrijke waterwegen. De bouw van het kanaal begon in 1784 en werd pas in 1838 voltooid. Het was een technisch hoogstandje voor die tijd en vereiste veel inspanningen van arbeiders en ingenieurs.

De kanalen van Bourgondië zijn een waardevolle toevoeging aan het landschap en bieden een unieke manier om de regio te ontdekken. Fietsers kunnen genieten van de rustige omgeving en de prachtige uitzichten terwijl ze leren over de historische betekenis van de kanalen. De kanalen zijn niet langer in gebruik voor de commerciële binnenvaart, maar zijn nu een waardevolle toeristische attractie en een belangrijk onderdeel van het cultureel erfgoed van Frankrijk.

Fietsend langs de kanalen, passeeren we talloze sluizen. Isenay, France – september 2020

Canal de Bourgogne

In de 16e eeuw ontstond het idee van een Canal de Bourgogne, dat de Saône met de Seine zou verbinden en zo de noord-zuid doorvaart van de Middellandse Zee naar Parijs en het Kanaal mogelijk zou maken. Vanwege de grote uitdagingen begon men pas in de 18e eeuw met het graafwerk en was het werk eind 19e eeuw gerealiseerd. Door de opkomst van de spoorwegen en de komst van het vrachtverkeer over de weg, was het kanaal commercieel gezien niet lang een succes. Maar gelukkig kunnen we er door de aanleg van de Voies Vertes als fietser dubbel nog van genieten.

Het Canal de Bourgogne is een prachtig voorbeeld van menselijke technologie en ingenieurskunst. Langs deze kanaalroute kom je langs historische steden zoals Dijon, Auxerre en Chalon-sur-Saône, waar je kunt genieten van de architectuur en de culturele erfenis van de regio. Ook passeer je langs talloze kastelen en forten, zoals Château de Cormarin of Château de Digoine, die getuigen zijn van een rijke historie.

Het kanaal zelf biedt ook veel opmerkelijke voorbeelden van bouwkundig vernuft uit de 18e en 19e eeuw, zoals lange tunnels op de waterscheiding, aquaducten, hefbruggen en sluizen. Deze technologische hoogstandjes zijn nog steeds goed zichtbaar en kunnen worden bewonderd tijdens een fietstocht langs het kanaal.

De Kanaalbrug van Briare. Saint-Firmin-sur-Loire, France – september 2020

Het Canal du Nivernais

In de strenge winter van 1783 ontstond er een ernstig tekort aan brandhout in Parijs, wat de directe aanleiding was voor de constructie van het Canal du Nivernais, dat de Loire met de Seine verbindt. Op deze manier kon hout uit de Morvan naar Parijs worden vervoerd. Het idee voor het kanaal ontstond al in de 16e eeuw, maar het graafwerk begon pas in de 18e eeuw en werd pas eind 19e eeuw voltooid. Er moesten drie waterscheidingstunnels worden gegraven en een sluizentrap worden aangelegd. Het kanaal was commercieel gezien niet zo’n succes, vanwege de opkomst van de spoorwegen en het vrachtverkeer over de weg. In 2003 werd gestart met de aanleg van de voie verte over het jaagpad, Nu één van de mooiste en best aangelegde van Frankrijk.

Praktische info

De Tour de Bourgogne à Vélo is een populaire fietsroute in de Franse regio Bourgogne (Burgundy). De route is ongeveer 800 km lang en gaat door verschillende prachtige landschappen, historische steden en wijngebieden. De route begint in Dijon en eindigt in Nevers, en gaat langs plaatsen als Beaune, Chablis, Auxerre en Chalon-sur-Saône. De route volgt grotendeels de rivier de Saône en gaat door zowel vlakke als heuvelachtige gebieden. Grotendeels worden er rustige wegen of specialie fietspaden gevolgd. Er zijn verschillende varianten van de route beschikbaar, afhankelijk van de gewenste afstand en moeilijkheidsgraad. Veel fietsers kiezen ervoor om de route in etappes te fietsen, met overnachtingen in hotels, gîtes of campings onderweg.

De voorzieningen voor fietsers langs de route van Le Tour de Bourgogne à Vélo zullen variëren, afhankelijk van de specifieke locatie langs de route. Over het algemeen zou je echter kunnen verwachten dat er onderweg verschillende accommodatie-opties zijn, zoals campings, hotels en gîtes (vakantiehuizen), evenals restaurants en winkels waar je boodschappen kunt doen. Er zullen ook verschillende fietswinkels langs de route zijn waar je je fiets kunt laten repareren als er iets mis is.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Geef een reactie

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Nieuwste verhalen

Dit vind je misschien ook leuk

Frankrijk

Frankrijk | Fietsen langs de Loire

Ontdek de schoonheid van Frankrijk terwijl je fietst langs de Loire op de prachtige La Loire à Vélo fietsroute. Op de ongeveer 1.000 km lange route passeer je prachtige kastelen, historische steden en indrukwekkende natuurgebieden langs de Loire.

Lees verder »
Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Abonneer je op dit blog d.m.v. e-mail

Voer je e-mailadres in om je in te schrijven op dit blog en e-mailmeldingen te ontvangen van nieuwe berichten.

error: Inhoud is beschermd