Op zoek naar werk in Fremantle en Perth

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Vandaag hebben we twee activiteiten op de agenda staan: werk zoeken en met spoed op zoek naar een andere camping. We zijn momenteel op een camping gelegen in een verlopen industriegebied, maar gelukkig is het centrum van Fremantle een aantrekkelijk stadje. Het centrum bestaat uit kronkelende straten met oude gebouwen uit het einde van de 19e eeuw die Fremantle een prettige uitstraling geven.

Werk zoeken

We bezoeken een internetcafé om onze CV’s een update te geven. Na tien minuten zijn onze CV’s klaar en afgedrukt en gaan we met frisse moed op zoek naar werk. Helaas is het in de bibliotheek niet toegestaan om gebruik te maken van het internet als je geen lid bent. We besluiten daarom om te gaan wandelen en bij verschillende uitzendbureaus binnen te lopen. Helaas komen we bij de eerste paar uitzendbureaus niet verder, omdat deze alleen open staan voor Australiërs vanwege de subsidies van de Australische overheid. We verkrijgen wel een uitgebreide lijst van recruitment agency’s in de regio Perth en besluiten morgen verder te gaan in Perth.

Op zoek naar een andere camping

In de middag rijden we een rondje langs verschillende campings in Perth. Het rijden in de stad is wel weer even wennen, want we hebben zo lang op rustige wegen gereden. We gaan eerst op zoek naar een camping die vlak aan het strand zou moeten liggen. Met veel moeite vinden we deze, maar daarvan kunnen we concluderen dat het geen camping genoemd mag worden. Een plaats langs een drukke weg zou $26 kosten, terwijl de camping zelf niet veel groter is dan een flinke achtertuin van een woning. Dan hebben we keuze uit twee andere campings, waar vriendelijkheid geen unique selling point is, omdat ze daar beiden in uitblinken. De camping in Karrinyup steekt echter met kop en schouders overal boven uit. Ze hebben daar alle ruimte, een relaxte keuken, een mooie omgeving en zacht groen gras. Het loont duidelijk om verder te kijken dan dat de meeste neuzen lang zijn. Het is onbegrijpelijk dat de camping in Fremantle zo populair is.

De camping in Karrinyup kost $29 voor de eerste nacht. Dit is wel flink aan de prijs, maar dan hebben we ook wel een hele goede plek. We staan ergens achteraan, op een groen en zacht grasveld waaruit blijkt dat tentenbezitters (kampeerders dus) op deze camping niet worden gediscrimineerd. Het is ons al vaker opgevallen dat wanneer je een ‘powered-spot’ neemt, je op een afgekaderde plek zit tussen de meute. Met een ‘non-powered spot’ zoek je het zelf maar lekker uit waar je wilt staan. We proberen altijd zo veel mogelijk ruimte te claimen als compensatie voor de enorme caravans die hetzelfde bedrag betalen voor de camping. We zetten onze tent op, verslepen een

grote kampeertafel, zodat deze onderdeel wordt van ons kamp en aanschouwen het resultaat. De zon blijft maar schijnen en het is zelfs warm. We besluiten dat we wel een keer zon en rust hebben verdiend. Dat solliciteren komt morgen wel en daarnaast hebben we gisteren al met de eigenaar van deze camping gesproken over de mogelijkheid van werk. Hij wist te melden dat de bloemkwekerij naast de camping nog mensen nodig had vanwege Moederdag.

Werken in Australië

Werken in Australië kan een uitdaging zijn, vooral voor reizigers zoals wij. Er zijn veel regels en voorschriften waar je rekening mee moet houden en het kan lastig zijn om een baan te vinden die bij jouw vaardigheden past. Het is daarom belangrijk om goed voorbereid te zijn voordat je op zoek gaat naar werk.

Een goede plek om te beginnen is het opstellen van een up-to-date CV. Dit kun je doen in een internetcafé of bibliotheek zoals wij hebben gedaan. Ook is het handig om te weten welke soorten werk beschikbaar zijn in Australië. Populaire banen voor reizigers zijn bijvoorbeeld fruit plukken, werken in de horeca en het verzorgen van dieren.

Als je eenmaal werk hebt gevonden, is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn en wat je moet doen als er problemen ontstaan. Het is handig om te weten dat er in Australië een minimumloon is en dat je recht hebt op vakantiedagen en betaalde pauzes. Ook is het handig om te weten dat er verschillende instanties zijn die je kunnen helpen als je problemen hebt met je werkgever.

Kamperen in Australië

Kamperen in Australië kan een geweldige ervaring zijn. Er zijn tal van campings die verspreid liggen over het hele land en het is een geweldige manier om de natuur te verkennen. Er zijn echter wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden voordat je gaat kamperen.

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat het weer in Australië snel kan veranderen. Het kan bijvoorbeeld erg heet zijn overdag en ’s nachts kan het juist erg koud worden. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor voldoende beschutting en warme kleding.

Daarnaast is het handig om te weten dat de meeste campings in Australië een ‘powered-spot’ aanbieden, wat betekent dat je je kampeervoertuig kunt aansluiten op stroom. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een koelkast of airconditioning hebt. Houd er echter rekening mee dat deze plekken vaak duurder zijn dan ‘non-powered spots’.

Tot slot is het belangrijk om te weten dat kamperen in Australië gepaard gaat met bepaalde regels en voorschriften. Het is bijvoorbeeld belangrijk om afval op de juiste manier weg te gooien en om rekening te houden met andere kampeerders. Het is daarom handig om je vooraf te informeren over de regels en voorschriften van de camping waar je gaat verblijven.

Het kan ook handig zijn om te weten dat er in Australië veel gratis kampeermogelijkheden zijn. Deze plekken worden ‘free camps’ genoemd en zijn vaak gelegen in afgelegen gebieden. Houd er echter wel rekening mee dat deze plekken vaak geen voorzieningen bieden, zoals stroom, water en toiletten.